Als je aan purpose-marketing doet, dan gaat het om meer dan het communiceren van je groei van je bedrijf, winst of klanten. Het gaat om een hoger doel: Wat betekent jouw organisatie voor onze planeet. Wat is jouw bijdrage aan een fijne wereld. Hoe ga je dat doel behalen en wat is je voetafdruk, jouw product of dienst? En niet alle bedrijven zijn daar bewust mee bezig.
Volgens guru Simon Sinek start nadenken over purpose-marketing met de ‘waarom-vraag’. ‘Waarom’ is wat hem betreft het belangrijkste element in communicatie rondom purpose.

3 manieren waarop je purpose na kunt streven:
- In je marketingstrategie: dan is het je merkbelofte. Denk aan Levi’s met hun Aid’s campagnes.
- Vanuit je organisatie-strategie: purpose is jouw missie (zie Tony Chocolonely)
- Een beweging: het is jouw visie, je missie en je kernwaarden. Alles in jouw organisatie ademt en is jouw purpose (De Groene Reus, Urgenda, Artsen zonder Grenzen).
Maar pas op. Als je jouw marketing koppelt aan een purpose dat er met de haren is bijgesleept of zelfs niet bestaat loop je een ernstig gevaar om te worden weggezet als ‘greenwasher’ of erger.
Purpose marketing is een serieuze business en kan enkel werken als er in jouw organisatie beleid wordt of is gemaakt rondom een of meerdere doelen t.b.v. een sustainable world. Wellicht, ook als je twijfelt, is het tijd om eens met ons hierover van gedachten te wisselen hoe je purpose marketing kan inzetten. Want verantwoord ondernemen is gegarandeerd onderdeel van het tonen van nieuw leiderschap in jouw business.

Ga naar contactpagina